Kontakt oss
Om ossSamarbeidspartnereMutual UpdatesKontakt
LinkedIn
arrow white
Youtube
arrow white

Kundene mine krever tiltak innen bærekraft! Hva gjør jeg?

Hva gjør du den dagen en av dine største kunder ringer og sier at de ikke lenger kan kjøpe dine tjenester.

Kundene mine krever tiltak innen bærekraft! Hva gjør jeg?
LinkedIn
arrow icon
Youtube
arrow icon
arrow icon

Hva gjør du den dagen en av dine største kunder ringer og sier at de ikke lenger kan kjøpe dine tjenester. Fordi du ikke kan dokumentere hvordan virksomheten din arbeider med bærekraft!.

Eller du oppdaget at kravene for å gi tilbud til offentlige virksomheter er at du har et etablert system for miljøledelse. Dette er allerede et krav i offentlige innkjøp i 2024!

Dette er allerede hverdagen for mange virksomheter. Men hva kan du gjøre? Hva er det egentlig som kreves? Og hvem kan hjelpe deg?

- - -

Vi spør Nils Tore Skogland, som har arbeidet med bærekraft helt siden 90-tallet, hva som er hans beste råd til virksomheter som opplever en slik situasjon:

Det første man bør gjøre er å forankre dette i ledelsen i virksomheten, sier Nils Tore.

  • Bærekraft må ha fokus fra toppledelsen om man virkelig skal få til endring på en effektiv og målrettet måte.
  • Neste steg er å peke ut en ansvarlig for bærekraftarbeidene, og det må være en person som har litt “pondus” i organisasjonen, sier Nils Tore. Og det er helt avgjørende at denne personen også har mandat og myndighet til å iverksette prosesser og endringer. 
  • Før man gjør tiltak, er det helt avgjørende å få overblikk over situasjonen. Hvilke krav stiller leverandører, myndigheter og omgivelser. Hvilke bærekraftautorisasjoner er vanlig i bransjen, hva gjør konkurrentene. 

På dette stadiet kommer Mutual ofte inn og hjelper i bærekraftarbeidene. Med vår prosess for ekte bærekraft gir vi virksomheten en svært rask og treffsikker oversikt over “status” og hjelper til med å utvikle og planlegge tiltak. Ofte er det en akutt situasjon for virksomheten, og det er viktig å komme raskt opp på et minimumsnivå. 

  • Videre er det avgjørende å gjøre smarte og effektive tiltak for å bedre virksomhetens bærekraftleveranse, sier Nils Tore. 
  • Noen tiltak kan være enkle, men gi betydelig effekt, mens andre krever mer for å få til. Vår erfaring er likevel at mange kan ta store skritt på kort tid, oppsummerer Nils Tore.

Etter den første “dugnaden” er over, er det avgjørende for virksomheten at man fortsetter arbeidene, slik at man ikke på ny havner i en kritisk situasjon.

  • Det er avgjørende å gjøre bærekraft til en del av virksomhetens overordnede strategi, sier Truls Petter Bergh, som er partner og leder for forretningsutvikling i Mutual.
  • Og virkelig suksess og konkurransefortrinn fremfor andre får man når virksomheten har utviklet nye og ekte bærekraftige konsepter og tjenester som andre ikke har, avslutter Bergh.

Mer lesestoff

Symbioseprosjekt henter inspirasjon fra Bergen.

Symbioseprosjekt henter inspirasjon fra Bergen.

Prosjektgruppe fra Horisont Energi, Equinor, Hydro, Gassco, Eramet og Haugaland næringspark på besøk hos Mutual for å utvikle bærekraftige industrielle symbioser på Haugalandet.
Les artikkel
arrow icon
Ekte bærekraft? Er ikke all bærekraft bra da?

Ekte bærekraft? Er ikke all bærekraft bra da?

Vi lever i en kompleks verden. Evnen til å se forskjell på årsak og virkning kan gi ekte bærekraftige virksomheter et betydelig konkurransefortrinn.
Les artikkel
arrow icon
La oss ta en kopp kaffe
For oss er de små prosjektene like spennende som de store. Vi spanderer god økologisk kaffe og deler våre inntrykk og meninger, om du vil dele noen av dine tanker med oss.  Både kaffen og våre innledende tanker er gratis! Legg igjen telefonnummer eller epost så tar vi kontakt med deg innen kort tid.
Kontakt oss
+47 411 34 334post@mutual.noSpaces - Media City Bergen
Lars Hillesgt. 30
5008 Bergen
Org.nr. 830 875 352
Hjem
arrow white
Om oss
arrow white
Samarbeidspartnere
arrow white
Mutual Updates
arrow white
Kontakt
arrow white
Nettsiden er levert av Cure.
Designed by Cure
Personvern